Sicílie, druhý týden na cestě. 10.-16.6.2024

10.6. Pondělí

Vstávám už 5h, o půl šesté vyrážím, je už světlo a jede se dobře, nic neklepe. Směřujeme k severní části Lago do Garda. Cesta ke kempu je úzská, ale vejdeme se. Kemp je kousek od pláže, tak se jdeme hned vykoupat. Voda je studenější, ale výhledy jsou nádherné. Jezero je obklopené skalami a kamínkovými plážemi. Jdeme se vykoupat v jezeře, pak sundávám kola a jedeme přes celé městečko do malého akvaparku. Je zdarma, protože máme náramky z kempu a akvapark patří pod stejnou firmu. Já tam děti jenom zavezu, resp.dovezu všechny ručníky, deky atd., pak se vracím do auta, protože musím pracovat. Odpoledne pro ně zase na kole jedu, mám radost z nových brašen na kolo, jsou opravdu perfektní. Večer se ještě jdeme projít, koupeme se, ale děti mě nutí jít co nejdříve zpět, protože v kempu je „free wifi“.

11.6. Úterý

Ráno nafukuji kompresorem v autě paddleboard a všichni odchází k jezeru. Mám homeoffice, takže zase pracuji. Jelikož všichni v práci vědí, že jsem na cestách, tak pořád někdo chce, abych vypnul virtuální pozadí a ukázal kde jsem. Potřebujeme nejpozději ve 15h vyjet, abychom stihli trajekt. První napouštění a vypouštění vody do/z nádrží a protože máme čas, přejíždím autem znova k akvaparku. Už jsme sice z kempu pryč, ale náramky jsme si ještě nesundali, takže pořád zdarma  Dáváme si oběd a kolem 15h vyrážíme směr Janov.

Průjezd Janovem je ok, jen před přístavem to začíná houstnout, naštěstí jsou všude značky, které nás vedou přímo k lodi. Najíždím na trajekt společnost GNV), myslel jsem, že budu zacouvávat, ale musím najet předkem a obrátit se až v lodi.

Trajekt jede 20h, tak jsme si neobjednali kajuty, ale jen pullman seats (křesla na spaní). Loď je veliká, takže když se vracím k autu pro nějakou zapomenutou věc, docela bloudím mezi auty. Zároveň nechci dole (v garážích) moc dlouho zůstávat, protože se dveře na palubu zamykají a nevím, kdy to nastane a nechci zůstat celou dobu v podpalubí. Trajekt vyráží ve 21:30 a v Palermu budeme druhý den v 17h.

Nutná prohlídka lodi, barů atd., děti zjišťují, že bazén na palubě je vypuštěný, takže plavky jsme si brali zbytečně. Na druhou stranu jim to kompenzuje to, že je tu freewifi, i když velmi pomalá, ale zdarma (dá se koupit i speciální wifi balíček).

Jsem unavený, tak jdu první spát. Křesla jsou pohodlná, ale přece jen nechci spát v sedě, vidím že i ostatní cestující si různě lehají, kde to jde, tak vytahuji karimatku a lehám si vedle sedadel a usínám. Poučení pro zpáteční cestu, vzít si peřiny a co nejvíce věcí na spaní a udělat si svou vlastní ložnici včetně plyšáků, polštářů.

12.6. Středa

Den na trajektu utekl docela rychle, máme s sebou spoustu jídla, ale i tak si dáváme oběd, není vůbec špatný. Děti pořád někde pobíhají. Já si jdu ráno zacvičit pak koukám do moře z paluby. Tak nějak v poklidu a bez nudy uběhne celý den.

Z trajektu v Palermu vyjíždíme v 18h a hned do hlavního provozu. Jen odbočení z výjezdu z přístavu na ulici venku a slyším trouben, 3 řady aut ve dvou pruzích, zběsilé skútry proplétající se zleva, zprava. Byl jsem na to ale psychicky připravený, takže také občas troubím a spoléhám na to, že velikostí prostě budím respekt. Všude se válí hromady odpadků, přeplněné popelnice.

Míříme na severní předměstí Palerma, do Mondello, kde jsou, dle průvodce, krásné pláže. Potřebuji být někde blízko vody, protože čt+pá mám homeoffice, takže potřebuji mít klid a zároveň blízko k moři, kam děti dojdou samy.

Našel jsem malý kemp, který je opravdu skoro u pláže, když jedeme přes Palermo, tak tam Jitka volá, ale anglicky nikdo nerozumí, no nevadí uvidíme na místě. Kemp je malý, na boční ulici, tráva stromy…vybavení tedy nic moc, sprcha je jen studená – zahradní hadice za rákosovou zástěnou, WC jsou tyto ToiToi s vývodem nějak do nádrže. Ale veškeré vybavení máme v autě, tak mne to moc netrápí.

Moře je průzračně čisté (stejně jako všude jinde na Sicílii), ale i na krajích pláží se válí odpadky.

Jedu se projekt na kole, přes centrum městečka k místnímu Lídlu, nakupuji jídlo a vracím se už za tmy.

13.6. Čtvrtek

Mám HO, jsem v autě, ostatní se vydávají na pláž. Jelikož jsem toho předchozí den moc nekoupil, jedeme všichni přes městečko na nákup.

V kempu jsou jen Italové, občas některý přijde a chce si povídat. Nevadí mi to, Google překladač v módu konverzace je super. Anglicky totiž neumí nikdo a občas někdo začne německy, ale je to fakt děsná němčina. Poklidný den.

14.6. Pátek

Já zase HO, ostatní plážové zábava. Jen večer se stala taková zajímavost. Děti chtějí jen na kolech samy na nákup. Proč ne, cestu znají, je to celkem cca 7km, za hodinku a pl max budou zpět. Jenže oni se nevrací. Už je tma, tam volám Rózce co se děje, prý už jsou na cestě zpět. Po dalších 20 minutách se jim vydávám na kole naproti. Potkáme se a dojíždíme společně. A Julča hned vyklopí co se stalo. Na cestě tam, už za soumraku, se zakecají s Emilkou, někde jinde zabočí a Rózka s Frantou jim ujedou. Neví kde jsou, nemají mobil a je skoro tma. ZTRACENI v PALERMU. Julča má ale úžasnou paměť na čísla, pamatuje si z hlavy mobil na Rózku, tak přesvědčí na ulici nějakou paní a z jejího telefonu Rózce zavolají a najdou se.

15.6. Sobota

PO snídani vyrážíme na kolech na celodenní výlet do Palerma. Do centra je to cca 7km, snažím se jet mimo hlavní tahy, naštěstí to jde a velkou část jedeme dlouhým parkem. Kempař nám doporučuje zastavit se u Čínského domu, tak přidávám na seznam.

Jedeme kolem několika zajímavých staveb. Všude mám ale pocit, jako by všechno bylo v úpadku, neinvestuje se do údržby. Udělá se cyklostezka asi za peníze EU), ale pak už na údržbu nikdo nesáhne, všechno zarůstá a pomalu se rozpadá. To si potom potvrdím i na silnicích a dalších místech. V Palazzina Cinese  si platíme vstup a procházíme budou, kterou si nechala postavit Marie Terezie. Velmi zajímavá budova se spoustou pokojů, se stolem, kam se jídlo vyváželo výtahem z kuchyně v přízemí, na stěnách jsou různé nápisy čínskými znaky, zkouším Google překladač a jsou to asi různá čínská moudra/přísloví, které mi ale nedávají smysl, zapamatuji si jen jedno „Ji-čchi-an je chlípná krysa a bude postříkána“.

Projíždíme centrem Palerma, pak necháváme kolo u jednoho z hlavních tržišť a procházíme ho pěšky. Když nás něco zaujme, koupíme si a ochutnáme. Obejdeme pár památek, ale pro děti je to už únavné, tak se vracíme na tržiště a dáváme si pozdní oběd. Začíná to klasickou otázkou na vegetariánské jídlo pro Rózku, což na tržišti plném chobotnic, ryb atd. je trochu problematické, ale poskládáme i vegetariánské menu, já si ale dávám sardinky a „insalata di Polo“ (salát z chobotnice). Ten si potom dávám skoro v každé restauraci, kam zavítáme, protože všude ho dělají trochu jinak.

Nezbytná zmrzlina a vydáváme se na cestu zpět. Po cestě trochu bloudím v příměstském parku, najíždím na slepou cestičku a když se otáčíme, všimneme si, že jsou všude stromy s mandarinkami. Ochutnáme, jsou úžasně sladké, tak sladké a dobré mandarinky jsem opravdu nikdy nejedl.

16.6. Neděle

Po nezbytném vypuštění odpadní vody (na štěrk v rohu kempu) a dopuštění vody odjíždíme směr jihozápad do vnitrozemí, cílem jsou pozůstatky starořeckého města –  Tempio de Sugesta.

Procházíme vše pěšky, chrám byl předlohou loga UNESCO, fascinuje mne, že se může kamkoli, procházíme se mezi dórskými sloupy, vysvětluji dětem rozdíl mezi dórskými, iónskými a korintskými hlavami sloupů, fotíme se, je tu málo lidí, dost často jsme úplně sami. Jednotlivé památky jsou na kopcích, může se přejíždět busem, ale chodíme pěšky. Můžeme si šlápnout na 2500let starou mozaiku, nebo s sednout na kamenná sedátka divadla a pozorovat, jak děti blbnou na pódiu.

Vnitrozemí je vyprahlé, tak na další den plánujeme návštěvu přírodní rezervace Zingaro s koupáním. Přejíždím k rezervaci, přijíždíme až za tmy, couvám a narážím s koly do větví, zjišťuji škody a jeden držák je ohnutý a jsou utržené držáky upevňovacích pásků. Ráno opravím (ulomené části nahradím ze sedmého nosiče, který nepoužíváme a pak je koupí – naštěstí HAKR vše prodává jako náhradní díly). spíme na parkovišti u rezervace s oslíkem za plotem.