• Home
  • /Jedeme!
  • /Expediční obytný náklaďáček pro rodinu
Expediční obytný náklaďáček pro rodinu

Expediční obytný náklaďáček pro rodinu

Low-cost znamená pro každého něco jiného. Budu popisoat stavbu expedičního náklaďáku (do 7,5t) v ceně do 650k Kč. V ceně je započteno vše, včetně nákupu podvozku, není zde započtema moje práce.

Všechno, co jsem dělal já, probíhalo před naším domem v Brně, který má sice garáž, ale Vario se tam bohužel nevleze 🙂 Rošt pod nástavbu jsem si nechal svařit, stejně tak osazení dovezené bedny na rošt. Zkrácení bedny, novou zadní stěnu, montáže nádrží atd. jsem ale dělal už před domem, musím říci, že se sousedi často zastavovali a sledovali jak postupuji. Píši to jen z toho důvodu, že to prostě jde. Auto jsem stavěl cca 16 měsíců, ale nebyla to kontinuální práce, spíše nárazová, proto to trvalo tak dlouho, rozhodně jsem si na to nebral dovolenou, ale víkendů padlo hodně. Také už loňský rok v létě (2022) jsme s dětmi a Evou už jezdili po Česku, i když nebyla kuchyně a elektrika byla stylem nasvorkovaních zásuvek, přepis na M1 pak proběhl na podzim 2022, ale to bylo hotové jen to, abych naplnil požadavky zkušebny (vařič, spaní atd.), na jaře 2023 jsem toho moc neudělal a finišoval až 2 měsíce před odjezdem na první větší výpravu (čtřtýdenní výprava v srpnu 2023).

Takže bych chtěl, i takto, poděkovat veřejné řemeslné dílně Hobbylab v Rousínově, (Facebook HobbyLab), protože spoustu věcí jsem mohl udělat jen díky jejich profesionálnímu stolařskému a kovo vybavení. A také servisu a mechanikům v SEAL Strážnice, kde mi dělali všechny věci, na které nemám schopnosti (servis auta, výměna všech opotřebovaných dílů, brzdy atd., ale třeba taky svaření rámu pod nástavbu a osazení bedny). Hodně nákupů potřebných věcí pro stavbu jsem pak dělal na Nomádem.cz

Je jasné, že představy co má takové expediční auto umět se budou lišit člověk od člověka. Já vycházím ze svých zkušeností s cestováním s dětmi, kdy určitě nechci jít do nějakých extrémů, zkrátka protože je jiné, pokud cestujete s partou 5 chlapů (kdy jakékoli zapadnutí je důvod k přípitku „hurá jdeme navijákovat“) nebo když se něco stane a v autě máte 3 děti, které vám moc nepomohou – a vy musíte pokrýt role řešitele situace s autem, zároveň uklidňovat, dělat zábavu, případně řešit i externí pomoc. Expediční auto mi má umožnit cestovat i mimo zpevněné komunikace, což standardní obytňák určitě nezvládne.

Na základě zkušeností s cestování s obytnou Avií (která btw má hodně solidní terénní schopnosti) jsem si definoval požadavky na nové expediční auto. Možná vás překvapí, že v požadavcích není 4×4, ale pouze zadní uzávěka diferenciálu. Je to jednak z toho důvodu, že podvozek 4×4 je minimálně o 15-20k Eur dražší, takže bych se nevešel do limitu a také proto že, opět z mých osobních zkušeností, nechci se hádat, se výhody 4×4 projeví hlavně na sněhu (v zimě nejezdíme),  v běžném terénu v létě (i v blátě) je 4×2 více než dostatečné, zvláště, když máte vzadu dvoumontáž.

  • cestování i spaní pro 5 lidí
  • co nejkratší, určitě kratší než Avie co měla 7,5m
  • co nejnižší, ideálně jako Avie s 3,05m
  • pohodlná cestovní rychlost na silnici/dálnici 110km/h
  • vysoká světlá výška podběhu podvozku
  • zadní uzávěrka diferenciálu
  • přední a zadní naviják
  • nádrže na naftu pro ujetí min. 1000km
  • klasické vybavení pro vaření (kuchyňská linka, lednice, teplá voda, vnitřní sprcha…)
  • schopnost vydržet minimálně týden (ideálně 10 dnů) „mimo civilizaci“ nebo „uprostřed civilizace/města“. Tím je myšleno, že alespoň týden v 5 lidech nemusím hledat vodu, ale nemusím hledat ani výlevku na odpad, přitom veškeré hygienické činnosti se odehrávají jen a pouze v autě a veškeré výstupy hygieny zůstávají jen a pouze v autě 🙂
  • dostatek úložných prostor pro sportovní vybavení, jízdní kola, akordeon, keyboard 🙂

Abych dosáhl této ceny, je to samozřejmě o spoustě vlastní práce. A také hledání alternativních cest.

Například nabídky na výrobu holé izoterm bedny začínaly na 230kKč (s DPH). Vlastní výroba z použité bedny vyšla na 50kKč  + práce. Bednu jsem koupil na Allegro.pl za cenu 6000 Zl (=cca 30kKč), dovoz s jeřábem mne stál dalších 10kKč, materiál nové zadní stěny – potřeboval jsem bednu zkrátit stál dalších 10kKč (izoterm deska, ALU profily, lepidlo), sumasumárum bedna celkem na 50kKč, což už je docela slušná úspora. To stejné platí i pro ostatní věci, navijáky nejsou Warn, ale Dragonwinch, vestavba je z lehké a docela levné laťovky a ne z lehké, ale pekelně drahé karavanové překližky, nákupy v zahraničí, když bylo levné euro (okna, dveře, průtokový ohřívač vody), spousty dalších věcí, často úplně nových, na Allegro.pl, Aukro, Bazoš.

Jak to nakonec dopadlo?

  • Mercedes Vario 816, r.v.2007, 115kW, 6 rychlostí, dvojkabina (7 míst v TP) při koupi najeto 172.000 km, uzávěrka zadního diferenciálu, nezávislé naftové topení z výroby, vzduchojemy pro přívěs (zachoval jsem), maximálka (po přepisu na M1 a vypnutí omezovače rychlosti cca 125km/h), optimální ceastovní rychlost po dálnici 100-110km/hod (jede i více, ale pak to fakt hodně žere)
  • pneu 9.5×17.5 Michelin XZY
  • zkrácení zadního převisu rámu o 450 mm
  • celková délka 6,4m (bez kol), výška 3,05m + solár, tj.celkem 3,1m. šířka 2,2m (šířka Izoterm bedny), délka vlastní nástavby 3,6m
  • navijáky Dragonwinch, přední 8t, zadní 5,5t
  • dodatečná nádrž na 140litrů (ale reálně se do ní vejde 120, nevím proč má takové označení), přečerpávání ho hlavní nádrže z místa řidiče, celkově tedy s originál nádrží celkem 210 litrů
  • odlučovač vody z nafty Separ
  • expediční tlumiče Marquart
  • vzduchové měchy (přídavné pružení), samostatný okruh přední a zadní (mohu pozvednou v terénu předek až o 8 cm, navíc i při normální jízdě se s mírně nafouklými měchy otřesy hodně zklidní)
  • rozvody vzduchu ze zachovaných vzduchojemů pro přívěs, napojené na měchy na nápravách, rychlospojky (dofuk pneu, nafukování člunu, jízdních kol…)
  • bedna osazená na rošt jeklů, které jsou upevněné k rámu auta přes pružiny (kvůli kroucení nástavby, pevné uchycení u kabiny (důvody pro pevné uchycení právě u kabiny uvádím níže, i když to moc nezafungovalo)
  • průchod kabina/nástavba
  • schůdky do nástavby zasunuté v roštu pod nástavbou
  • nádrže 2×150 litrů čistá voda (umístěné v autě)
  • 160 litrů odpadní voda (pod autem)
  • separační WC
  • 40 litrová nádrž na moč, umístěná pod autem
  • koupelna se sprchou (koupelna umístěná ve vchodu do nástavby, tj.pokud je někdo v koupelně, je třeba chodit ven přes kabinu, ale tím, že jsou dveře i ve druhé řadě sedadel, to není problém
  • skládací stůl (teleskopická noha) který vytváří letiště na spaní (1,8 x 2m)
  • spaní i v kabině, druhá řada sedadel (původně jsem chtěl dělat spaní i nad kabinou, ta plocha se k tomu přímo nabízí, mám vymyšlenou alkovnu se zvedací střechou (nechci navyšovat výšku auta a to by vycházela vnitřní výška v alkovně na 40cm, což je málo), ale jelikož teď jezníme jen 4, tak spaní na letišti + kabině naprosto stačí (na přední spaní jdu jen když mne děti v noci moc kopou)
  • plyn 2 české 10kg láhve (řešil jsem plnící láhve, ale bylo by to moc drahé a 2 láhve nám na vaření a ohřev vody vydrží asi hodně dlouho)
  • plynový průtokový ohřívač vody IWH-1.5E (funguje perfektně, koupeno když bylo Euro za 23,4Kč 🙂
  • plynová varná deska a trouba
  • tlakový rozvod vody, klasické baterie/sprcha, žádné karavanové plastové šílenosti
  • elektrické rozvody 24V DC, pro zařízení, které jsem nesehnal na 24V step down měnič na 12V (čerpadlo na vodu, napájení trouby, průtokáče, varné desky)
  • kompresorová lednice 100 litrů
  • baterie LiFePo 240Ah/24V
  • monokrystal solární panel 400Wp
  • 230V měnič 1200W
  • topení naftové (už tam bylo v kabině pod sedadlem spolujezdce, jen jsem udělal jednoduchý rozfuk do nástavby, ale v zimě moc jezdit nebudeme)
  • nosiče na 4 jízdní kola + náhradní kolo na zadní stěna auta

Co je fajn?

Super je separační záchod. Nic nesmrdí, pytle vyhazuji do kontejneru tak po týdnu, ale nejsou zdaleka plné. Používám kompostovací sáčky, pokud bych to někde zakopával, zatím ale házím do kontejneru (update, už jsem i zakopával, zlomila se mi přitom polní, ještě socialistická, skládací lopatka z Avie, ale jámu dostatečně hlubokou jse mi podařilo dokončit). Nádrž na moč vydrží ještě déle, tipnul bych si tak 3 týdny, vyprazdňuji po 2 týdnech.

Tady si dovolím trochu odbočit. Bylo to už řečeno/napsáno všude 1000x, ale chtěl bych ukázat, jak to s odpady máme my a i mnoho dalších mých kamarádů. Cestujeme tak, aby po nás na místě či blízkém okolí nic nezbylo, to znamená ani exkrementy, ani poletující toaletní papíry. Teď už jsme i ve stavu, že když jsme na nějakých frekventovanějších místech, vysbíráváme okolí od cizích odpadků a je skoro k pláči, že 60L odpadkový pytel často naplníme během 10min (kempovací místa, pláže…) Není argument, že blízká popelnice je přeplněná (tak si své odpadky odvezu někam, kde je prázdná), není argument, že exkrementy jsou přírodního původu a stejně se rozloží. Byli jste někdy v Nazaré, Portugalsko, když jsou velké vlny a sjíždí se tam surfaři z celé Evropy? Krásné místo, umocněné množstvím lidských hromádek různě pod skalními převisy a poletující toaletní papíry. Divíte se Portugalcům, že si vymohli zákaz „volného“ kempování? Já ne. Není argument, že někdo jiný má zařídit, aby byl na místě veřejná WC, dostatek popelnic atd. To může být benefit, ale není možné to vyžadovat, každý kdo jezdí obytným autem by měl být schopen fungovat i bez toho. A vím, že takto funguje i mnoho lidí v malých dodávkách, takže řeči o tom, že v malé dodávce/osobáku tyto věci nejdou zajistit je čistý alibismus.

Perfektní je taky sprcha s teplou vodou v autě. Také to, že vstup (koupelna) slouží k očištění od špíny/písku, na podlaze v koupelně je gumová podložka, ze které jde všechno smést, v podlaze je také „nouzový“ špunt s vývodem pod auto (standardně voda odtéká do nádrže), otvor pro špunt má 4cm v průměru, takže ideál pro zametení všech nánosů z pláže z koupelny pod auto.

Uzávěrka diferenciálu, už několikrát použito, projíždění hlubokým blátem atd.

Na dálnici držím 100-110 km/hod.

Měnič na 230V. V Avii jsme ho neměli, myslel jsem ho ani sem dávat nebudu, ale udělal jsem to a mít k snídani vafle vysoko v horách stojí za to 🙂

Nízká výška a relativně krátké auto. Nestavěl jsem auto do tajgy, ale třeba do rumunských hor, kde jsou lesní cesty lemované stromy, které jsou olámané právě ve výšce kolem 3m a s autem třeba 3,5m vysokým bych nikdy, tedy bez zničení nástavby, neprojel. Ale není to jen o Rumunsku, ale i úzké horské cesty teď ve Španělsku (srpen 2023) jsou pro vysoká auta limitující. To stejné platí pro délku a šířku, zatím jsem se dostal všude, ale někde to bylo opravdu těsné.

Teleskopická noha stolku, změna z postele na sezení trvá do půl minuty. Zároveň díky dvojkabině mám pracovní místo vpředu, ve druhé řadě sedadel v kabině (sklápěcí stoleček), takže zázemí pro notebook a homeoffice.

Naprostá bomba je to, že s sebou vezeme jízdní kola. Dává to cestování úplně nový rozměr. Tím, že jsou děti už větší – 8,10,12 let, tak můžeme dělat i celodenní výlety s nájezdem třeba 50km (když je to u moře po rovině), cestování na kole nám umožňuje podívat se do centra měst bez řešení, kde tam zaparkuji, udělat si výlet po pobřeží a vyzkoušet různé pláže než pořád popojíždět a hledat místo na parkování, prostě zaparkuji, kde to jde a zbytek dojedeme na kole. V Avii jsme kola vozili uvnitř, tady jsou venku, takže ani nic nezavazí.

Co je potřeba vylepšit?

Průchod kabina nástavba

Jak jsem psal výše, obytná nástavba je osazená na roštu uchyceného přes pružiny k rámu auta. To zabraňuje kroucení nástavby při jízdě v terénu, kdy se rám auta kroutí. Je to standardní řešení expedičních aut. V jednom místě je vždy tento rošt uchycen k rámu auta napevno, zbylé upnutí jsou pružinové. Dost často je vidět pevné uchycení v zadní části a pak jsou vidět velké výkyvy mezi kabinou a nástavbou, proto se používají různé gumové tunely atd.

Já jsem udělal pevné uchycení v přední části, tj. u kabiny a věřil jsem, že kroucení mezi kabinou a nástavbou v tomto místě bude hodně malé a tak jsem udělal průchod napevno (mezi kabinou a nástavbou je asi 10cm mezera). Mají to tak i jiná expediční Varia, ale ty nejsou většinou dojkabinové. Prostě dvojkabina se kroutí a po několika jízdách v terénu, se lepený spoj tunelu od nástavby utrhl. Vlastně o nic nejde, jen že tím prostorem pak prší dovnitř 🙂 To jsem musel řešit 2 dny před odjezdem, kdy jsem raději prořízl mezeru v celém tunelu, tj. oddělil jsem úplně nástavbu od kabiny (cca 3mm široký řez) a nahoru udělal provizorní stříšku z gumy.

No vypadá to hrozně, upatlané od PU tmelu, ale to doladím. Jenže jsem zjistil, že auto se prohýbá i podélně, tj.předek, střed a zadek auta nejsou v jedné rovině, tj. v terénu kabina v horní části dře o nástavbu (když se auto podélně prohne), ty 3mm řezu nestačí. Musím tedy udělat klasické řešení s harmonikovou gumou (která se ale v ČR nedá sehnat, takže musím objednat z eBay), mezera mezi nástavbou a kabinou musí mýt minimálně 1cm, resp. musím udělat pokus, kdy levé přední a pravé pravé zadní kolo mi nadzvednou vysokozdvižné vozíky (tj. vyvolat max.krut) a budu sledovat, jaký je maximální pohyb kabiny a nástavby vůči sobě, to stejné pak nadzvednou obě zadní kola a sledovat, jakou mezeru je potřeba nechat kvůli prohnutí podvozku). Nicméně dobrou zprávou je, že rošt na pružinách funguje dobře, do nástavby se nic nepřenáší, jde opravdu jen o ten spoj s kabinou.

Malý update z Francie a jízdy po polňačce, písková cesta – kabina se fakt hodně kroutí. Zastavil jsem v ne úplně rovném místě (zkroucená kabina oproti nástavbě), otevřel jsem dveře u řidiče a…nemohl jsem je zavřít, musel jsem trochu popojet. První co mne napadlo, že se utrhly výztuhy navařené na plech kabiny okolo výřezu pro tunel. Ale ne, ty drží, takže se opravdu kroutí celá kabina.

Vysouvací alkovna

Mělo nás jezdit 5, proto jsem si připravil návrh vysouvací alkovny na střeše, ta dvojkabina k tomu úplně vybízí. Teď jsme ale 4 a na zadní letiště se všichni vejdeme, pokud mne děti moc kopou, mám udělané (překvapivě pohodlně) spaní na druhé řadě sedadel, jen přiklopím mezeru mezi sedadly.

Nicméně alkovnu určitě dodělám. Jak jsem psal, bude vysouvací, 24V DC teleskopické výsuvy už mám koupené. Důvod výsuvu je pořád stejný, chci aby auto bylo co nejnižší při jízdě mimo silnice. Alkovna bude pevně spojená s kabinou vozu a do nástavby se poleze přes gumový límec (stejně jako spodkem do nástavby). Variantně řeším, že by vstup byl skrz střechu z kabiny otvorem, kde se montovalo na Variu střešní okno (na střeše kabiny je prolis, kde přesně se okna dávají, takže výřez by, alespoň doufám, neovlivnil celkovou tuhost kabiny).

Spotřeba vody

Musím vyřešit umývání vlasů na míst, kde není dostupná voda. Spotřeba sprchy je hodn veliká, v podstat stačí jedno sprchování a 1/5 nádrže je pryč. Buď sprchu s menším průtokem (a to mi nebylo doporučováno, že to neumyje vlasy), nebo sprchová hlavice, které má tlačítko na pouštní vody, to by mohlo být řešení!

Zavírání skříněk

Chtěl jsem to mít designově pěkné, tak jsem všechny horní skříňky udělal se zavíráním na pružinovou západku, všechny ostatní dvířka jsou na klasický push-lock systém. Při jízdě po silnici je vše ok, ale v terénu to nefunguje, skříňky se otvírají a vše vypadává. V horních skříňkách jsou jen lehké věci, oblečení, plastové talíře, ale otřesy v terénu prostě jsou. Musím tedy vše předělat na push-lock zámky.
Jediné místo, kde tento pružinový zámek zůstane je zvedací umyvadlo v koupelně (umyvadlo se odklopí, aby se mohlo sednou na WC).

Různá další nutná vylepšení

  • Držák toaletního papíru. Přinutit děti, aby ho vždy po použití uklízeli do skříňky pod umyvadlem je nemožná vc, takže permanentně leží vedle umyvadla, takže je mokrý. Samozřejmě, když se bude někdo sprchovat, tak se schová do skříňky.
  • Aretace zvednutého umyvadla. Když jsme trochu naklonění, tak zvednuté umyvadlo nedrží. Prostě všechno v karavanu musí být v každé pozici upevnitelné
  • Kapsář v koupelně byl upraven, aby měl speciální přihrádky pro kartáčky, mýdlo atd. Kapes je tam ale pořád málo
  • Odtok z koupelny – v každém rohu je odtok 12mm hadičkou, kdyby to byla čistá voda, tak je to ok, ale v koupelně se hromadí písek a ten to ucpává, musím předělat na 3/4 hadice
  • odtok z umyvadla v koupelně (zvedací umyvadlo), spirálová hadice není vhodná pro pohyblivé části, natrhává se v napojení na umyvadlo, už jsem ji musel 2x zkracovat, je třeba vyměnit za nějakou odolnou, hladkou, tlustostěnnou hadici
  • chiptunning motoru, tato verze Varia se dělala se 130kW motorem, hlavně na stoupání na dálnicích by se větší výkon hodil (nikdy jsem ale bebyl nucen jet pomaleji než 80km/hod, i když jsem ml plné nádrže)
  • Střešní okno s větrákem – byl jsem překvapen, jak izoterm bedna izoluje, to je asi nesrovnatelné s dodávkou, i ve vnitrozemí Španělska, když bylo 40 st., tak v autě, při otevřených oknech, bylo příjemně, pokud by tam bylo i nucené větrání, stačilo by mít okna otevřená na ventilačku. Zároveň by nucené odvětrání snižovalo vlhkost v autě, když v noci prší, jsou okna v kabině zarosená.
  • Brašny na nosič kola, tahat všechno na zádech při celodenních výletech je úvavné a na kole jezdíme opravdu hodně
  • Kratší hadice na vodu s větším průměrem. Koupil 1/hadici 20m dlouhou a nikdy jsem takovou délku nepoužil, stačilo by třeba jen 10m, ale 3/4 + mít sadu rychlospojek na různé závity
  • Perlátor do baterie v koupelně. V kuchyni mám perlátor, který dělá sprchový efekt a proteče jím opravdu málo vody. Bohužel si už nepamatuji, kde jsem ho koupil. Do koupelnové umyvadlové baterie jsem koupil něco náhodně, průtok je asi menší, ale nemá to takový efekt, jako v kuchyni. Nebo kdyby existovalo něco, že když koncovkou pootočím, tak je průtok naplno (vařím) a když otočím obráceně, je to sprška (umývání nádobí, rukou)
  • Airline lišta do garáže pro uchycení věcí

FAQ

Přišlo celkem dost dotazů ke stavbě, krátké shrnutí, včetně případných linků níže.

Vzduchové odpružení, montáž, zkušenosti z provozu

Jedná se o dodatečné vzduchové odpružení, tj. originální listová pera zůstávají tak jak jsou. Moje původní představa byla o možnosti přizvednout si podvozek v terénu. To opravdu možné je (o cca 8cm), ale hlavním benefitem nakonec je výrazné zklidnění jízdy. Rychlejší jízda po rozbitých cestách (třeba české dálnici za Rozvadovem) je teď mnohem příjemnější. Hlavně zadek auta před tím hodně skákal a teď je to v pohodě (Vario má vzadu 3 listy a vpředu 2).
Měchy jsou univerzální, pro přední i zadní nápravu jsou stejné, konkrétně tento typ od firmy Air Springs CZ.

Přední měchy jsou opřené o listové pružiny, zadní pak o podpůrné desky navařené na nápravě. Vše tak, aby byly lehce vyměnitelné. Stlačení měchů je nastavené tak, aby při spodním dorazu listových pružin, bylo stlačení měchů menší než je maximální povolené. Je možné si nechal do měchů dát gumové dorazy (k dispozici za příplatek).

Zdroj vzduchu je vzduchojem, který původně sloužil pro přívěs. Ovládání je samostatně předek a zadek.

Nosiče na kola

Chtěl jsem nosič, který umožní vozit kala svisle, jak mají třeba autobusy. Zjistil jsem výrobce, ale jednak kvůli ceně 35k+DPH a také kvůli tomu, že kola jsou zde docela daleko od sebe jsem hledal dál – na zadní stěně nástavby mám ještě náhradní kolo auta, na jízdní kola tak zbývá šířka cca 1,4m.

Další možností bylo buď si svařit něco sám, nebo použít nosiče jízdních kol na střechu a namontovat je svisle. Zvolil jsem druhou variantu, aby to vypadalo jako originální ne homemade záležitost. Po pročtení několika diskuzních fór jsem ale zjistil, že výběr nosiče nebude tak jednoduchý, protože zkušenosti s jízdou v terénu a kolem na střeše nejsou dobré (ani u velmi drahých nosičů). Jde o to, že dříve nebo později se rameno držící kolo v kloubu (kvůli otřesům) ulomí. Zajel jsem si v Brně do prodejny HAKR a když jsem viděl ty ramínka z měkkého plechu, bylo mi jasné, že toto opravdu ne. Proto jsem koupil nosiče, kde je upnutí za přední vidlici, tj.musí se sundat přední kolo, upevnit na nosič, pak samotné přední kolo připevním stahovacími pásky k rámu kola.

Na zadní straně auta mám připevněné AirLine lišty, do nich jsou uchycené nosiče kol.

Po zkušenostech je třeba říci, že upevnění/nebo sundání čtyř kol, včetně jejich zajištění upínacími kurtnami (1 kurtna na 2 kola) + zakrytí plachtou, trvá celkem 25min., což není úplně málo, zvlášť když občas sundávám a nandávám kola třeba 2x denně. Protože jsem zjistil, že po zakrutování kola drží opravdu pevně, chci zkusit nesundávat přední kolo, na konec držáku kola dát hák pro zavěšení kola a pořádně stáhnout kurtnou. To by mělo zaručit velkou pevnost a zároveň zkrátit dobu montáže/demontáže určitě na polovinu.

Průtokový ohřívač vody, spotřeba plynu

Mám instalovaný průtokový plynový ohřívač vody IWH-1.5E. Instalace i zapojení je jednoduché a funguje naprosto perfektně, nemám žádné připomínky, teplá voda začne téci opravdu velmi rychle. Lze nastavit teplotu vody, ovládání je na cca 1,5m kabelu a lze zabudovat do ovládacího panelu dle libosti.

V autě je ještě plynová dvouplotýnka a plynová trouba. Faktem je, že nevaříme každý den, pokud jsme někde, kde se dá najít rádi objevujeme místní kuchyni. Ale třeba teplou vodu používáme pořád. V autě vozíme 2ks 10kg českých plynových láhví, jsou tam sice natěsno, ale vešly se. Jedna láhev nám vydrží cca 5 týdnů, celkem jsme tedy s plynem soběstační 2,5 měsíce. Vzhledem k ceně (jednu plyn.láhev jsem měl a druhou jsem koupil plnou za 1100Kč na bazoši) to byla jasná volba

Naviják, upevnění, STK

Na autě mám 2 navijáky zn. Dragonwinch na 24V, syntetická lana. Zadní, 5500kg, je uchycen k zadnímu příčníku rámu (kam byl uchycený přípoj na přívěs), takže zde problém s STK není. Přední naviják, 8000Kg, zasahuje do nárazníku. Uchycení je provedeno tak, že na přední příčník rámu (na držák pro tažení auta) je profesionálem navařená 10mm tlustá deska, která je ještě vyztužená žebry provařenými na příčník. Tato deska je udělaná tak, aby nezavazela nárazníku, tj. je schovaná za ním. Na tuto desku se pomocí 4ks M12 šroubů připevní naviják. Všechny díly/otvory jsou řezány laserem, takže naprosto přesné, bez vůlí.

Kvůli navijáku jsem musel udělat výřez do nárazníku (nárazník zůstal v celku), tuto odříznutou část mám schovanou a na STK ji zpět připevním (a naviják oddělám). Spoj bude sice vidět, ale věřím že to projde. Pokud ne, na eBay se dají koupit nárazníky na Vario v cenách okolo 120Eur.

Byl jsem stavěn policií ve Francii (kvůli rychlosti) a naviják ani nic jiného jim nevadilo.

Tachograf

Tachograf v autě je propojen s palubní deskou, pokud bych se ho chtěl zbavit, musel bych vyměnit celou palubku. Ve velkém TP mám ale zapsáno, že auto je používáno k soukromým účelům a ačkoli je vybaveno tachografem, není povinností ho používat. Musí být ale funkční, tj. je třeba každé dva roky vyměnit baterii.

Maximální rychlost

Auto mělo omezovač na 90km/hod. V Mercedesu (kde a jak mohu poslat) mi ho za 4k Kč po přepisu na M1 nastavili na 130km/hod, takže předjíždění kamiónů není problém.

Aktuálně řeším se zastoupením MB to, aby mi dali souhlas, resp. poskytli podklady o tom, na jakou rychlost je homologován podvozek auta, abych mohl požádat o změnu maximální rychlosti, která je zapsaná v TP.

Ne, nikdo mne nikdy nepokutoval za to, že s autem ≥3,5t jezdím více než 90km/h, pokud dodržuji maximální rychlost platnou pro osobáky v daném místě.

Homologace obytné nástavby

Hodně jsem se toho obával, ale bylo to nakonec velmi jednoduché a levné. Musel jsem řešit individuální stavbu, dělal jsem to přes firmu TZV. Poslali dopředu, co je potřeba mít hotové, přijeli, změřili, zvážili, řekli, co ještě musím dodělat, to jsem doložil fotkami a na základě toho jsem dostal typový štítek, kde je napsáno „Výrobce nástavby: Petr Cacka“. Toto byl podklad pro přepis auta do kategorie M1. Pak už jsem jel jen na klasickou STK (tedy ne přestavbovou). Celá tato akce přes TZV mě stála 13k Kč vč DPH.

Ano, mám průchod kabina nástavba. Ne, nikdo to neřešil, ani při homologaci, ani na technické (tam vůbec nejdou do auta).

Zástěna koupelny/WC

Jsou to shrnovací koženkové dveře, cena asi 2k Kč.

Separační WC

Koupil jsem separační vnitřek, tedy plastový výlisek, obestavbu jsem udělal dle vlastních potřeb. Moč jde do nádrže pod autem. Separační WC je opravdu bomba, rozdílová záležitost pro cestování ve srovnání s chemickým WC. Toaletí papír používáme karavanový, který se rychle rozkládá. Zhruba jednou denně pak zasypu záchod hrstí pilin. Opravdu nic nesmrdí, ani ve velkých vedrech, přijde mi to skoro jako zázrak. Přesto mám udělané odvětrávání prostoru pro kyblík pod auto, jsou to 2 trubky, 50mm průměr, v obou je uhlíkový filtr (nastříhaný z filtru do digestoří) a na jednu trubku je napojený malý, tichý větráček s minimální spotřebou, který zapínám spíše preventivně než kvli tomu, že by bylo něco cítit. Na deklu WC, který doléhá na záchodové prkýnko je nalepené gumové těsnění + zajištění, aby dekl neodskakoval ani při jízdě v terénu.

 

Facebook
Google+
https://www.evamelo.cz/low-cost-expedicni-obytny-nakladak-pro-rodinu">
Instagram